H&M 14 jaar designer collaboraties : hoeveel kosten de kledingstukken vandaag?
Meer dan 10 jaar geleden, in 2004, ging H&M de samenwerking aan met Karl Lagerfeld voor een tijdelijke collectie. Vandaag de dag zijn de ‘Designer collabs’ uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen waar mensen graag dagenlang voor in de rij staan. Stylight heeft ze allemaal voor je op een rij gezet. Welke collaboratie herinner jij je nog goed?
Er zijn niet veel modewinkels die kunnen pochen over lange rijen voor hun winkels en regelmatig en viral gaan op social media, nog vóór de lancering van een nieuwe collectie. H&M is daarentegen een regelrechte succes story: dankzij hun samenwerkingen met de beroemdste ontwerpers ter wereld zijn deze speciale collecties binnen luttele minuten uitverkocht.
Het is dan ook geen geheim, dat je flink vooruit moet plannen als je een kledingstuk van een beroemde designer op de kop wil tikken bij H&M. Vooral de iconische kledingstukken zijn binnen mum van tijd weg. Je kunt daarentegen ook gewoon wachten tot de kledingstukken in online tweedehands te koop worden aangeboden.
Hoe lang je daarop moet wachten? Niet lang, veel fashion-verzamelaars bieden namelijk hun meest waardevolle koopjes al na enkele uren na de aankoop aan op het internet.
“We still see a demand for several limited edition H&M collaboration, especially Isabel Marrant and Balmain” verklaart Vestiaire Collective oprichter Fanny Moizant aan de Telegraph in November 2016 en ze gaat door: “Both collections have remained popular over a year after their release due to the limited supply and the accessible price for designs which are inspired by runway lines – in the past 30 days alone we have sold over 30 pieces from Balmain’s”.
King Karl was de eerste ontwerper die met H&M een samenwerking aanging. In veel steden was de collectie al na een uur uitverkocht. de eerste 200 klanten kregen van H&M als ludiek gebaar een ontbijtje en een gratis t-shirt.
“Some people bought 20 or 30 pieces in three seconds. Funny, no?” zij Karl Lagerfeld die toch teleurgesteld was dat er niet meer producten in voorraad waren.
Vandaag de dag kan je nog steeds een Karl Lagerfeld x H&M t-shirt tweedehands vinden voor ongeveer 40 €.
Het gerucht gaat rond dat Stella McCartney $ 1 miljoen kreeg voor haar samenwerking met H&M. 25% van de verkoop van de biologische katoen collecties werd aan verschillende dierenwelzijnsorganisaties gedoneerd.
"This one-off collection is a 'best of Stella McCartney'" -Stella McCartney
Je kan vandaag nog stukken uit deze collectie kopen waaronder een trui voor 370 € (ter vergelijking: de winkelprijzen lagen oorspronkelijk tussen 14,90 € en 149,90 €!).
Deze collectie bevatte de eerste bruidsjurk in de geschiedenis van H&M. Verkopers konden de rekken niet bijvullen zonder de hup van bewaking, die de massa's mensen op afstand hielden.
"For us, fashion is an antidote to reality. It's a great opportunity to communicate our vision with such a large audience of H&M devotees" - Viktor & Rolf
Probeer vandaag nog maar eens een Viktor & Rolf trouwjurk te vinden voor de prijs waarvoor hij destijds in de rekken hing. Deze werd oorspronkelijk verkocht voor $ 349.
Binnen 3 minuten was de volledig voorraad van een verdieping in de flagship winkel in London uitverkocht. De campagne was gefotografeerd door Terry Richardson, met Cavalli's huis in Florence als achtergrond.
"I love freedom and challenges: breaking down barriers, experimenting in different directions. H&M is all this for me." - Robert Cavalli
"Comme des Garçons clothes in places where they have never been sold to people who may not yet understand Comme des Garçons." - Rei Kawakubo
De eerste designer collaboratie waarbij alle items in de H&M winkel steevast waren uitverkocht.. De onverwachte ontwerprichting van Williamson voor de mannencollectie was uniek.
"It's been fascinating to search back through my archives to isolate the most iconic pieces, then rework them for H&M." - Matthew Williamson
Jimmy Choo was de eerste samenwerking voor H&M met een accessoire-ontwerper. Bij de collectie werd kleding ontworpen, met als doel om accessoires te ondersteunen in plaats van andersom.
"It's buy-now, wear-now for party season." - Tamara Mellon
De Jimmy Choo collectie is betaalbaar gebleven in tweedehandswinkels. Ben je verliefd op onze illustratie? De leren sandalen zijn verkrijgbaar voor ongeveer 70 euro.
Sonia Rykiel heeft twee collecties voor H&M ontworpen. Een lingerie collectie in 2009 (wat tevens de eerste lingeriecollectie was die Sonia Rykiel ooit ontwierp) en een tweede collectie in 2010 met gebreide kledingstukken voor dames.
"It's a hallmark of Sonia Rykiel to think of all women because fashion is about a certain spirit more than a question of means." - Nathalie Rykiel
Vijf originele, gesigneerde schetsen van Albert Elbaz werden geveild, waarbij de opbrengst werd gedoneerd aan UNICEF. Vroeger stond Elbaz er op dat hij nooit zo'n soort samenwerking aan zou gaan.
"What intrigued me was the idea of H&M going luxury rather than Lanvin going public." - Albert Elbaz
De Lanvin collectie maakte veel indruk om alle fashionistas, maar één iemand droomde misschien een beetje te veel over deze collectie: ongeveer een maand na de lancering van de collectie heeft iemand een Elbaz t-shirt op eBay gekocht voor maar liefst $ 1.559!
Versace was de eerste ontwerper om ook interieurstukken toe te voegen aan de collectie. Donatella ging persoonlijk langs bij H&M's Regent Street London flagship winkel om fans die uren lang in de rij hadden gestaan te begroeten.
"The collection will be quintessential Versace, perfect for H&M and Versace fans everywhere." - Donatella Versace
Academy Award en Golden Globe winnares Sofia Coppola dirigeerde een campagnefilm om de lancering van de collectie te ondersteunen. In slechts 10 minuten na het eerste verkochte item in de winkel, verschenen verschillende stukken al op eBay.
"I wanted to create a true Marni wardrobe by revisiting all our favorite pieces in signature fabrics and prints" - Consuelo Castiglioni
De H&M samenwerking was tevens ook de eerste ontwerp poging van Dello Russo. In London bij het Regent Street filiaal werden klanten verwelkomd met talloze gouden ballonen en ADR maskers, terwijl een DJ deuntjes draaide om een feestsfeer te creëeren.
"Accessories are like vitamins to fashion... As such you should use them liberally." - Anna Dello Russo
Maison Martin Margiela maakte items van voorgaande designers collecties opnieuw voor H&M. Elk item kwam met een aangehecht label dat beschreef in welke originele MMM collectie het item voor het eerst verscheen.
"We will bring together the contrasting universes of the two houses in ways that will surprise all." - Maison Martin Margiela
Vandaag kun je nog de iconische kameelkleurige jas voor ongeveer €300 kopen. Niet slecht, toch?
De eerste mannencollectie ooit ontworpen door Isabel Marant. De collectie was geïnspireerd op de meeste iconische stukken uit haar carrière.
"I aim at creating something real that women want to wear in their everyday lives." - Isabel Marant
Voor Alexander Wang en H&M allebei een jubileumjaar. 1à jaar nadat H&M met hun eerste designer-samenwerking begon in 2004, was het in 2014 ook exact 10 jaar geleden dat Alexander Wang zijn eerste merk lanceerde. Wang is niet alleen de eerste Amerikaanse ontwerper die met H&M samenwerkte, maar ook meteen de jongste.
"I'm not really an athlete, and I go to the gym very... minimally" - Alexander Wang
Deze collectie heeft de H&M-samenwerking met naar een nieuw niveau getild, dankzij de promotie door celebrities als Kendall Jenner of Gigi Hadid. Gezien de hoeveelheid parels en borduurwerk in de kledingstukken, kan deze collectie beschouwd worden (letterlijk!) als de zwaarste in H&M geschiedenis.
"This collection is for the new H & M Balmain nation: it can be worn by men and women from all continents, different but all from the same world. I wanted to stay true to the aesthetic of Balmain, very rich in ornaments, both powerful and relaxed. " - Olivier Rousteing
Het parelmoeren jasje die Kendall Jenner droeg in de Balmain x H&M campagne werd verkocht, in winkels en online, voor £ 399,99 en 45 minuten later verkocht hetzelfde jasje voor meer dan pound; 3300 op eBay. Tot vandaag kan het jack worden gekocht voor ongeveer €900, terwijl de groene paillettes mini-jurk met paillettes ongeveer €350 kost (oorspronkeijke prijs: €149) .
De collecte is een eerbetoon aan de oprichter, Kenzo Takada, met een mix van kleuren, stoffen en contouren, allemaal ontworpen om in de grote stad te worden gedragen.
“The collection is a giant fusion of archival Kenzo pieces from the 70s and maybe a little bit of the 80s and our own archives at the brand, dating back the last five years" - Humberto Leon
Voor de eerste keer heeft Erdem voor deze collectie ook mannencollectie gecreëerd.
"ERDEM x H&M is full of totally new pieces that look back at the different themes since I started my label in 2005. I also looked at my own personal memories, my childhood and my family, and things that inspire me in pop culture. Everything is exquisitely detailed and beautifully finished, without any compromises." - Erdem Moralioglu
Als je nog op zoek bent naar de geplooide jurk met bloemenprint uit de collectie van vorig jaar, dan kun je die nog steeds voor €149 kopen in plaats van de oorsponkelijke €129 !